My Debit Card Maybank Dan Cara Pengaktifan Di Maybank2u

Monday 10 October 2016



My Debit Card Maybank Dan Cara Pengaktifan Di Maybank2u


Assalamualaikum.. Selamat Pagi..

Disebabkan card atm yang sedia ada perlu ditukar sebelum masuk 01 januari 2017, jadi saya ambil langkah awal untuk tukar, sebelum terlupa. Kebetulan saya ada 2 kad atm je. Untuk akaun cimb dan maybank.

Untuk Cimb, saya buat dikaunter bank terus. Kebetulan ada urusan, jadi settle kan sekali. Sangatlah mudah urusannya. Just bagitahu je dikaunter, kita nak tukar kad atm yang baru. Nanti pihak bank akan bagi 1 borang. So isi nama, ic dan sain je kalau tak silap saya. Lepas dapat card, kena aktifkan kad tu di mesin Atm. So, settle.

Untuk maybank pula, saya apply secara online. Sebab nak buat dibank, kebetulan ramai orang. Dan mereka suggest untuk buat secara online. Kad mereka akan hantar dirumah. Step untuk apply card saya dah terlupa. Tapi pastikan kena isi details alamat semua betul la ye. Macam saya haritu buat masa balik bercuti di Ipoh. Tapi disebabkan dah nak balik ke gemas lagi 2hari, so saya letak alamat digemas terus.

Untuk permohonan kad yang baru secara online ni saya terima dalam tempoh seminggu juga la. So, kena standby la ye time tu korang ada kat mana. Supaya senang ada yang akan menerima parcelnya nanti. Selepas kad diterima, kena aktifkan dalam tempoh 90hari tau.
So,harini saya akan share cara untuk pengaktifan card atm maybank ni secara online menggunakan Maybank2u.

Langkah Pertama pastikan ada akaun maybank2u la ye. Then login seperti biasa.

Kemudian, cari Card Management seperti yang ditunjukkan dengan anak panah tu. Then click situ. 

Bila dah click Card Management tu, akan keluar seperti gambar dibawah ni ye. Then pilih ATM/Debit Card. Sila klik disitu.
(rujuk gambar dibawah)

Ok, bila dah klik Atm/Debit Card, akan keluar seperti gambar dibawah. So, untuk aktifkan card yang baru, boleh klik pada Activate Now.
(rujuk gambar dibawah)

Bila dah klik Activate Now, akan keluar seperti gambar dibawah ni ye. So, korang isi 8digit nombor terakhir pada kad baru anda. Dah isi 8digit tu, perlu Request TAC tu ye. Bila Tac diterima melalui msg di telefon anda, boleh la isi. Lepas tu, click pada Confirm.

Selesai.. Mudahkan? :)

So, bagi yang belum tukar kad Atm baru tu, klik-klik je. Tunggu kad sampai, nak aktifkan pun klik-klik je.. Semoga perkongsian saya ni membantu..

19 comments

  1. Replies
    1. Blh la buat nanti yui bila berkesempatan. :)

      Delete
  2. tq so much! info ini amat membantu saya. :)

    ReplyDelete
  3. Dua2 blom tukar lagi. Haishhh...card atm maybank yg baru pun mastercard yer? Yeayyy...
    Tq for sharing (^^,)

    Regards,
    SNM_Yana Afi Mohamed

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah. Sy apply mcm ni je. ☺Welcome. 😊

      Delete
    2. Sbb sy tgok kebanyakan yg buat replacement card ni dapat Visa...bukan mastercard.

      Delete
    3. Oo.. yeke.. xthu la pula.. sbb sy dan suami dpt mcm ni..

      Delete
  4. yang apply kad ni online kena aktifkan online jugak. tak boleh aktif kan dekat atm. aritu baru aktifkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah kira. Buat kt mesin atm xmau. Nak kna aktifkn online juga.

      Delete
  5. singgah pagi...
    belum sempat pegi tukar...

    ReplyDelete
  6. dah tukar jugak tapi saya pegi bank saje, kebetulan masa pegi tu tak ramai orang

    ReplyDelete
  7. Lya pun suda tukr last week,

    ReplyDelete
  8. I dah renew online..tp x sampai2 lagi

    ReplyDelete
  9. The ATM card holder was able to go to a new type of cash access point (the Automated Teller Machine) usually located outside their bank and get cash out, debiting from the available cash balance of their bank account.myprepaidcenter login

    ReplyDelete
  10. You've settled on some impulsive monetary choices, lost your employment, or have had clinical costs. You were late with advance or home loan installments and presently your FICO assessment is terrible.Need vs wants
    Credit repair

    ReplyDelete