Pengalaman Bersalin : Sakit Tak Bersalin Tu??

Monday 17 November 2014

Assalamualaikum.. 

Bila jumpa kawan kawan soalan yang tak kan lari ditanya mestilah pengalaman bersalin. Macam macam la ditanya. Dari perasaan sehinggalah rasa sakit yang kita rasa. Yela, orang mesti la nak tahu pengalaman tu macam mana kan.. Setiap orang kan tak sama. 

Disebabkan orang tanya, jadi mai la kita cerita tentang apa yang kita dah lalui tu.. Bila orang tanya, sakit tak nak beranak? Jadi marilah kita story ye.

Bagi saya beranak tu tak sakit. Hahaha!! Bukan kemain kata tak sakit kan. Tapi! Jangan la kata suh saya beranak tiap tahun ye.. :-p. Maksud tak sakit tu, masa baby nak kuar saya rasa sakit tu masih lagi saya boleh tahan. 


Bagi saya sakit yang memang sakit adalah bila kena jahit kat bahagian bawah tu. Yang tu memang sakit. Masa baby kuar saya tak la rasa sakit sangat. Then sakit contraction. Haa, yang tu sakit juga. Tapi tak la sakit yang kuat macam sakit kena jait tu.

Bila ada yang tanya 'nangis tak bila baby keluar?' jawapannya adalah tidak. Hehehe.. Tak terkeluar airmata pula haritu. Mungkin sebab kita kena kuat. Suami tak teman. Takut nanti bila nangis kekuatan kita hilang. Bila selesai baby kuar saya macam blurr.. Hehe.. Mungkin sebab lemah + letih. Dengan dahaga nya.. Nak airrrrr.. Haha

1 perasaan saya bila baby dah keluar, saya rasa macam kosong terus badan saya. Then rasa macam sebuah ketenangan yang saya dapat. Rasa macam kita ni ada banyak dosa, tiba tiba dosa tu semua hilang.. Haaa, macam tu la yang saya rasa..

Sangat indah perasaan bila kita dapat lahirkan zuriat yang dikandung. Allah.. Rindunya saat mengandungkan zahra.. Rasa macam tak caya je mampu bagi zuriat buat suami.. SubhanaAllah.. Besar rezeki Allah buat saya.. 

15 comments

  1. alhamdulillah...mudah masa mimie bersalin ye :)

    ReplyDelete
  2. Setiap kali bersalin kan hilang semua dosa2 ibu spt bayi baru lahir. Papaglamz sebak tgk wife time bersalin anak first ari tu.

    ReplyDelete
  3. Sakit nk bersalin tu kejap je. Sakit kt bhgn bwh tu sbb rasa pedih pastu nk buang air besar pun tskut2. Takut terbukak jahitan balik. Ngerinya. Tp setakat ni blom pernah alami lg. Alhamdulillah....

    ReplyDelete
  4. maunya tak sakit..tapi saya sakit masa contraction tu.. alhamdulillah 4 kali bersalin, sekali je kena jahit kat bawah tu.. itu pun tak sakit.. mungkin diorang bius kuat kat situ..

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah..pengalaman berharga tu mimie

    ReplyDelete
  6. pengalaman yang takkan dilupakan.

    ReplyDelete
  7. Pgallaman yg smua org x mungkin dpt rasa

    ReplyDelete
  8. Salam singgah kak..dah lama tak singgah blog akak.
    SubhanAllah, baca je pun dah terbayang-bayang dah rasa sakit tu kak. Allahukabar, sebab itulah kita kena hargai jasa ibu..pengorbanan ibu kan kak. Allahu..rasa sebak kak..hehe..tertiba je kan..By the way, zahra sayang sgt comel..mcm akak dan suami..hehe. Pengalaman menjadi seorang ibu..seronok baca. ^______^

    ReplyDelete
  9. Takut pulak saya imagine masa dye owg jahit. Huhu

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah.. tahniah :) comel baby...

    seram baca.. pasal pengalaman nih.. disebabkan masa kelas biologi dulu, cikgu bio explain pasal mengandung nih terus seram.. sampai sekarang rasa takut.. even though sama-sama perempuan.. takutnya... TT^TT

    ReplyDelete
  11. betul tu mimie.
    sakit yg jahit tu je.itupun masa dlm bpantang kan.waktu kena jahit tu x rasa sesangat la.

    ReplyDelete
  12. satu pengalaman yg indah kan walaupun sakit..=D

    ReplyDelete
  13. Ha btl tu mimie.. same la mase beranak tu sakit bleh tahan.. tp sakit kene seluk yg xleh tahan.. tu mmg berair mate smpai nangis mase mule2 kene seluk tuu.. hahahah

    ReplyDelete