Ahli Syurgaku

Tuesday 25 November 2014

Assalamualaikum..

Bila ada anak kecil, lagi lagi baby memang memenatkan badan. Memang menguji ketahanan mental dan fizikal kita. Nak nak pula kita ni sebagai ibu baru. Baru pertama kali tempuh kehidupan baru.

Saya akui, masa zahra dalam pantang, saya pernah give up. Sebab badan letih, tak cukup rehat, tak cukup tido, saya rasa macam nak mara je. Bila zahra meragam, saya mula rasa nak hilang sabar. Bukan senang nak jaga anak. Bila kita dah rasa, jadi kita akan tahu macam mana mak kita jaga kita dulu.

Mak memang banyak tolong. Tolong saya bersabar. Yela, karang kita dah give up, terasa tekanan, risau pula meroyan. Lagi masalah besar kan.



Sesungguhnya..

Bila zahra menangis, dia perlukan perhatian dari mamanya..
Bila zahra menangis, hanya itu luahan yang mampu disampaikan..

Bila zahra menangis, itu cara dia untuk minta dibelai dan dimanjakan..
Bila zahra menangis, cara itu dia ingin memberitahu kehadirannya..

Sesungguhnya bila zahra menangis, saya masih mampu mendengar suaranya..
Bila zahra menangis, saya mampu memeluk dan memujuknya..

Bila zahra berjaga, dia mampu membuat saya tersenyum..
Bila zahra tido, saya mampu memandangnya dengan perasaan yang menenangkan perasaan..

Allah.. Besar amanah dari Allah ni untuk saya jaga sebaiknya. Sekarang ni walaupun dia meragam saya cuba untuk bersabar. Bila dia suka melekap mahukan susu, saya layankan saja karenahnya. Sesungguhnya Allah beri dia susu untuk dia menghilangkan dahaga melalui saya. Menghilangkan laparnya melalui mamanya..

Bila melihat dia membesar dengan sihat, saya hanya mampu tersenyum dan bersyukur. Moga zahra sentiasa menjadi anak yang baik..

Insyaallah..

9 comments

  1. Menjadi ibu mmg mgjr kita utk mempunyai kesabaran yg tinggi dan sifat mahmudah yg lain.

    ReplyDelete
  2. macam tu la jadi seorang ibu.. kena byk berkorban,.
    comey.. zahra :)

    ReplyDelete
  3. Kehadiran anak juga ajar kita lebih bersabar...biasalah pertama kali...saya dulu sampai menangis2...tapi bila dah ada yang nombor dua ni dah boleh handle...dan saya sedar saya jadi lebih penyabar dan tak cepat marah

    ReplyDelete
  4. Kan2...mmg anaklah segala suka dan duka...pengubat n penenang...ingt anak adalah anugerah dr syurga..insyaallah..kita akn sabar n tabah melayan die...comelnyer zahra..

    ReplyDelete
  5. Btl tu mimie.. baru kite tau penatnye mak kite jaga kite dulu.. mmg ase give up jugak.. tp kuatkan jugak tok bby... dah diberikan satu amanah.. insyallah same2 kite menjaganye

    ReplyDelete
  6. Xsabarnya nak tengok baby sendiri.. Bahagia je baca entry awak ni..

    ReplyDelete