Saya Tak Reti Menjahit. Tapi...

Tuesday 25 June 2013

Assalamualaikum buat teman setia disini.

Hai semua.. dah lunch ke?
Tajuk entry.. bukan kemain lagi kan.. bajet macam boleh buat gempak je. Jangan mara ye. hehe

Saja nak coretkan kat sini buat kenangan. Mana tahu 1 hari nanti saya dah tak buat semua ni, at least ada juga kenangan buat saya.

Kalau ikutkan mak saya memang menjahit. Ambik tempahan juga la. Tapi kena tang anak ni, adeh.. takde nak ikut sangat. Saya ok lagi la, mampu lagi tolong-tolong. Kalau adik ppuan saya jangan harap la. Pegang jarum pun malas. haha *habislah kalau my adik baca ni*



Saya selalu tolong jait kat leher baju je dengan jahit silang pangkah kat bawah baju. hehe.. nampak kan? ni jait mata lalat orang panggil. kalau bab camtum baju tu mak buat la. saya tak berani. sebab baju orang kan. Nak-nak orang suka hantar kain licin macam belut tu.



Kalau belum jait lagi kosong macam ni je la. Macam sekarang ni mak dah start jait stok baju orang. Baju nak pakai kerja atau baju tuk raya. Ni baju ke-2 saya tolong jaitkan. syok sebenarnya. Kalau nak jait baju kurung tu saya ok lagi. Tapi baju je la..kain x pernah buat lagi.. haha.. :p

Test baju sendiri je dulu. Nak camtumkan jadi sehelai baju tu sebenarnya tak susah mana. Tapi nak gunting tu la yang saya lemah + lemas. sebab nak kena ikut ukuran betul2 kan. Stakat ni baju sendiri ok la. tu pun dah lupa. last buat tahun lepas. dah setahun tak try mengunting baju + jait. mana nak ingatnya kan.. ;)

tahun ni dapat tolong mak. tahun depan kalau saya dah tak duk sekali maybe sebab ikut suami ke, tak dapat la nak tolong. Sebab tu la saya coret juga entry ni buat kenangan.. :)


*start tolong mak jaitkan ni dari umur 12 tahun sampai sekarang..dapat ilmu sikit-sikit..moga moga lepas kawin mood nak menjait tu datang la banyak-banyak.. mood sekarang ni banyak macam angin lalu je*

17 comments

  1. boleh buke kedai baju ni :)

    ReplyDelete
  2. harith iskandar :
    -hahaha..buka kedai jadi kuli je kut yng boleh.. ;)

    ReplyDelete
  3. rugi nie kalau x ambil ilmu menjahit..tambah2 lg dr mak kita sendiri..boleh buat duit tu..nampak biasa2 je..hasilnya yg penting..itu kalau minat la..huhuh

    ReplyDelete
  4. fizi zaidi :
    -betul..tp tu la, minat ni macam diawang2an..tu yang susah tu..

    ReplyDelete
  5. untung kalau pandai menjahit dik..tak perlu nak tempah2.....untung kalau buat bisness tau..yang penting jahitan tu kemas

    ReplyDelete
  6. nampak kemas.. suka yang mcm ni.. ada tu nak senang jhit pakai kun jek.. gatal leher..

    ReplyDelete
  7. jahitkan baju fae juga kak mimi :p

    ReplyDelete
  8. bestnye boleh belajar jahit tanpa kena keluar rumah....

    ReplyDelete
  9. nao mei :
    -tu la kak..sy slow2 nak belajar semua ni..rugi mmng rugi kalau tak tahu..cuma minat je belum 100%

    siti alfakhishah aman :
    -tak suka betul dgn kun2 ni..nmpk tak kemas je..kalau dah emergency sangat, tak leh kata apa la kan..

    nurfaezah abdullah :
    -hahaha..jaitkan baju? takut tak jadi baju je nanti.. :p

    pn.bayu :
    -best, tp saya tak smpat nak belajar sangat..sedih..

    ReplyDelete
  10. Kakak pun macam mimie tak ada mengikuti kelas asas tapi belajar dari keluarga sendiri sebab ambil upah.

    Bila dah ada anak otomatik akan jahit sendiri balik mimie sebab nak jimat dan cepat boleh siap kalau buat sendiri ni..

    ReplyDelete
  11. Teringin nak buat baju sendiri tapi tak pandai. Hari tu masuk ERT, jahit skirt sendiri pun dah cukup happy tengok..

    ReplyDelete
  12. sikit2 praktis la kak.
    mesti lama2 jadi pro :D

    ReplyDelete
  13. blh tempat bju kat mimie nie..:)

    ReplyDelete
  14. Not bad mimie..kemas aje..boleh improve skill lagi tu..nanti jadi tukang jahit professional ..he..he

    ReplyDelete
  15. Heheh,In pun tak pandainye menjahit. Sek rendah dulu jaguh juga la sebab tu pun kemahiran hidup gitu..skrg mana ada,lupa habis. hee

    ReplyDelete
  16. didiey xreti menjahit..haha

    ReplyDelete
  17. hmm cantik...untungla ade ahli keluarga yg ade skill tu...at least tempias la juga walaupun tak perlu g kls...kan..hihihi salam perkenalan...saja2 terjah

    ReplyDelete