Selalu Terfikir . . .

Thursday 28 March 2013

assalamualaikum/salam sejahtera..

perasan kan tajuk kat atas tu? straight to the point. korang pernah tak terfikir tentang suatu hari nanti apa yang akan jadi? ok, sebagai contoh, kita ambik la sesuatu yang terdekat dengan diri kita. kita berblog.

korang pernah terfikir tak, kalau suatu hari nanti kehidupan kita akan berubah. kalau sebelum ni kita berblog masa kita tengah belajar. mungkin kita ada masa nak meng-update. tapi nanti bila kita dah masuk alam pekerjaan, tiba-tiba, kerja kita tu bukan kena menghadap komputer 24jam. mungkin akan kena pergi sana sini, outstation ke, pergi site ke, mesyuarat selalu ke..

pernah tak korang terfikir macam tu? bila kita dah kerja, blog yang kita usahakan ni masa kita belajar ni terabai akhirnya.. kalau tidak kerana kerja, mungkin kerana kita bertukar status. dulu kita bujang..sekarang kita dah ada pasangan.
pasangan kita pun kena juga dilayan. kalau perempuan, tentu nak kena jaga makan, minum. pakai suami kan.. belum lagi dengan anak.

kena pula anak yang jenis kita perlu perhati 24jam. mungkin kerana anak kita tu jenis aktif. agak-agak pernah tak korang terfikir tentang tu? macam mana la dengan blog kita ni nanti. belum lagi kalau 1 hari nanti kita memang dah tiada di dunia. mungkin jika penulisan kita ni baik, orang akan jadikan panduan dalam kehidupan. tapi kalau dalam blog kita ni, setiap penulisan kita penuh dengan kata-kata yang tak sepatutnya macam mana..? nak menyesal? tak boleh dah.. sapa yang nak ubah penulisan kita tu..lain la kalau ada seseorng yang tahu tentang passwordnya kan?.



saya selalu terfikir. walaupun saya ni bukan la seorang yang 'otai' atau 'hebat' dalam dunia blogging ni, saya selalu juga belek-belek cerita kawan-kawan lain. ada juga blog yang saya masuk, ceritanya lebih kepada sesuatu, seolah-olah tempat lepaskan perasaan.. jangan la camtu..tak elok kan.. eh, ni bukan saya nak bagi ceramah ye, sesungguhnya peringatan untuk diri saya juga.. tak juga la saya kata, setiap hasil penulisan saya ni, semua baik-baik belaka. cuma kalau boleh, gunakan lah bahasa yang sebaiknya.

saya selalu terfikir. kalau sekarang saya sempat berblog kerana saya belum lagi menjadi isteri orang. belum bertukar status. saya sempat juga berblog ditempat kerja. tapi kalau 1 hari nanti saya dah bertukar status, masih sempatkah saya nak berblog seperti harini?..

moga-moga kehidupan saya akan datang tidaklah terlalu sulit sehingga saya tak sempat nak berblog. bukan la maksud saya nanti saya tak dapat kumpul followers seramainya. tapi saya harap, jika 1 hari nanti jika saya tiada pun, masih ada lagi sesuatu yang dapat saya tinggalkan buat kawan-kawan semua.. *itupun kalau pihak google tak matikan akaun saya ni* hehehe

dan yang paling-paling saya harapkan, saya dapat berkongsi cerita dengan kawan-kawan semua.. yang baik perlulah kita berkongsi bersama kan..betul tak? ^_*



*alahai...seriusnya entry kali ni..* ;)


15 comments

  1. Betul... In dah fikir pun ni semua...sebab tu In buat blog baru dan berkongsi sesuatu yang lebih bermakna dan memberi manfaat kepada diri dan orang lain,in syaa Allah :)

    ReplyDelete
  2. hmm pernah lah jugak..fikr camtu, kalau sekarang pun rase macam susah nak berbloging,inikan pulak masa yang akan datang kan..

    ReplyDelete
  3. nazmin nazifa :
    -insyaAllah dik..kalau kita terfikir mcm tu, insyaAllah kita tak perlu rasa takut kan.. :)

    puteri hanisah :
    -yup..same like me.. sebelum ni sempat je..kita tak tahu hari akan dtng kan.. :)

    ReplyDelete
  4. selalu terfikir mimie.. huhu okeh ni boleh bg idea.. nntikan jawab balas dr mar esok hihi tenkiu mimie :D

    ReplyDelete
  5. berblog selagi mampu :)

    jom terjah: http://nurfaezahabdullah1712.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. mimie...setuju dengan entry mimie ni... yang penting berblogging secara sihat ye tak? "sihat" tu dalam maksudnya...^_^

    dan tentang pengurusan masa tu memang pernah terfikir... kalau dah ada anak lagi lah kan... so kenalah apply pengurusan masa yang berkualiti di sini...he he he...

    ReplyDelete
  7. hehehehhe..terpanggil nak memberi pendapat..ikut dari pengalaman diri sendiri..Akak skang dah kawin n punya anak sorang..start blogging dari zaman bujang tahun 2007-2008 camtu..dan sampai ke hari ni masih lagi berblogging..mmg kekadang payah gak..psal byk benda nak di uruskan..anak,suami,keje,rumahtangga etc..etc..tapi bagi akak,OK jerk..time tu sentiasa ada..kita yg kena manage betul2..ada jalannya nnt..bukan sja blogging..malah apasaja..pasti ada jalannya..cuma kita ni jangan ler terlalu memikirkan sangat..camne nanti begini dan camne nnnt begitu..just lalui setiap hari2 dan alur nafas kita..insyaAllah...just my 2cents.. :)

    ReplyDelete
  8. pembahagian masa itu penting dalam apa jua benda yang kita nak buat...bab penulisan tu pula, kenalah kita ada jati diri dan cara penulisan yang tersendiri..semoga apa yang dikongsikan bermanfaat untuk semua ^_^

    ReplyDelete
  9. akak yana pon selalu pk.. tgk mcm sekarang yana buat blog baru .. dan sekarang dlam mood exam .. terammat jarang yag update blog kan.. walaupun kdg rindu nak menulis.. now everything change

    ReplyDelete
  10. mak dara plk selalu terpikir.. kalau mak dara dah takde nnt adelah juga anak2 mak dpt baca apa yg mak pernah tulis ttg mereka di blog mak dara itu.. huhuhu

    ReplyDelete
  11. didiey selalu terfikir pasal tulis yg baik2 kat blog tu. mcm mimie ckp,kalau kita dah xda nnt,mcm mana? so kita kenalah tulis yg baik2 je.

    psst~minta izin ckp pasal hal ni kat blog didiey ye :)

    ReplyDelete
  12. selalu jugak terfikir.. dan bagi simple je.. ada masa nk berblog kita berblog lah.. klu x de masa bersawang lah jawabnya.. sb tujuan sbnr sara berblog hanya nk berkongsi cerita dan nk jadikan mcm public diary.. tu je.. so update ke x no 2. kawan kawan mesti rendu.. bila rendu mesti anta email ke WA ke komen ke update status kat FB soh update blog.. hahaha.. itu sgt sweet dan lebih mengeratkan silaturahim..

    ReplyDelete
  13. a'ah la kan...kdg2 bila ada perubahan dlm hidup kita mesti rutin yg kita lakukan pun kdg2 berubah...kalau single byk masa nk bt mcm2 benda tp bila dh berkeluarga limited la sikit kan?apa pun keep blogging..selalu update or jarang update biarlah masa tentukan..hehe

    ReplyDelete
  14. pernah jugak kak.. hee rasa bila busy tuu kan.. x dapat update.. baru busy sikit.. bila busy banyak lagi.. macam mana laa agaknyaa. hee

    ReplyDelete
  15. mar haini abdul rahim :
    -okey mar.. welcome.. :)

    nurfaezah abdullah :
    - insyaAllah..akan diusahakan.. :)

    farah waheda wahid :
    -yup..betul..secara sihat & secara positif.. :)
    betul tu..kadang2 kita mngkin akan tak terurus masa tu..hehe

    ayusyuhara :
    -bergantung pada individu tu jgk kan.. :) saya tak la terlalu memikirkannya.. cuma terfikir la mcm mna 1 hari nti..

    kniedaz :
    -betul. mngkin pada mulanya sukar.tapi lama2 msti ok kan.. :)

    ukhti nurliyana :
    -yup.. masa penentuannya..hehe

    adzairdawati makdara :
    -betul tu MD.. sekurang2nya anak2 tahu apa yng mak mereka kngsikan..insyaAllah mereka akan lebih menghargai.. :)

    didiey :
    -boleh didiey..dipersilakan.. :)

    sarahhernyzar :
    -hehehe..sweet sangat.. ^_*
    yela sara, tapi kalau bersawang tu mcm tak best pula..takut kawan2 ternanti, then xde story baru.. :)

    mime MF :
    -betul. perubahan dalam kehidupan kita mempengaruhi.. insyaAllah, sya pun akan cuba tidak mengabaikan blog ni nti.. :)

    lissa lalissa :
    -tu la dik..kadang akk pun terfkir camtu..hehe..

    ReplyDelete