Nilai Hantaran Mengikut Taraf Akademik??

Sunday 3 June 2012

assalamualaikum..


perasan tak, sekarang ni kat dalam Fb dah banyak orang share bab 'nilai wang hantaran mengikut taraf akademik seseorang tu?'


meh, saya nk kongsi sikit rupa nilai hantaran yang sering dibualkan..




pada saya la kan, kenapa eh nilai hantaran tu mesti ikut begitu? bukan kah ikut kemampuan pihak lelaki..? tu kan lebih afdal..
rasanya saya pun haritu xde pun parent yang letak semua tu..semua tu ikut kemampuan dan keikhlasan si dia..sebab saya pun xnak bebankan sesiapa..


kalau kita minta lebih-lebih, pastu si dia rasa terbeban, kena meminjam sana sini, then x ikhlas pun x guna juga kan..
fine, memang banyak kan sekarang kita dengar orang minta semua tu ikut keadaan semasa..
tapi semua tu ikut la pada kemampuan..


ada juga la saya kata pada someone, semua ni x boleh ikut sangat..kalau minta tinggi-tinggi, tapi bab masak ke laut, agak-agaknya kan, berbaloi tak???? erm..kadang-kadang cume nak bagitahu je, tapi tak semua orang boleh terima kan..kadang-kadang peringatan pada diri kita juga..bukan apa, takut nanti kita pun lupa diri dan susahkan orang, tak nak la macam tu kan..


ada juga yang saya baca, macam-macam komen ditulis..tapi ntah napa saya rasa macam x patut sangat nak minta tinggi-tinggi..


ok la..lain orang, lain la kisahnya kan..kut-kut ter'kenal' dengan anak putera raja ke, anak orang kenamaan ok la kut kan..


tapi ada yang saya baca, kalau nak minta tinggi-tinggi ni kena la interview dulu..yela kenalah tahu juga kan, lancar ke si dara ni membaca Quran, dah khatam ke Quran, penuhkah solat 5 waktu dia..cukupkan amal ibadat dia..dannn banyak lagi..


fuhh..beratkan..kalau rasa-rasa cukup segala amal ibadat dan suruhan Allah, ok la kan..kalau tidak?..Fikir-fikirkanlah yerk..  ;-)


saya sekadar nak meluahkan apa yang saya rasa je..jangan ada yang ambil hati ye..semua ni atas individu..dan saya sekadar untuk berkongsi..
buatlah yang terbaik untuk diri sendiri dan pasangan masing-masing ye..



Post a Comment